وبسایت شخصی مصطفی مرادی کردی

عمومی - گرافیک - فناوری اطلاعات

هدایت به بالای صفحه

کسب درآمد
فناوری اطلاعات و ارتباطات - سیاسی - اجتماعی - فرهنگی - هنری - عمومی - جالب و خواندنی - ورزشی - افتخارات - تسلیت - بازار - آموزشی

ایمیل : moradikordi@gmail.com
همراه : 09115766189
******************************
آخرین نظرات
  • ۲۰ ارديبهشت ۰۱، ۰۰:۲۱ - شارژ کارتریج در محل ارزان و فروری "سارژ کارتریج در محل ارزان " شارژ کارتریج در محل "
    Have you ever considered writing ...

تقویم شمسی

تقویم

وضعیت آب و هوا

کسب درآمد

نرم افزار Portable نرم افزاری هست که بدون نیاز به نصب اجرا میشود، بدون اشکال و مثل نسخه نصب شده کار میکند و در هنگام بسته شدن تمام تنظیمات جدید کاربر را در کنار خود ذخیره میکند و به هیچ عنوان چیزی بر روی سیستم برجا نمیگذارند و با نسخه نصب شده احتمالی همان نرم افزار نیز تداخل نمیکند. آسمونی در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد این نرم افزار عنوان می کند.

نرم افزار پرتابل (Portable) چیست؟

  • نرم ‌افزارهای پرتابل portable یا قابل حمل به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که احتیاجی به نصب در کامپیوتری که می‌خواهید از آنها استفاده کنید، ندارند.
  • کافی است آنها را وارد حافظه یک درایو USB یا مموری استیک کنید و روی آیکن هر یک از آنها کلیک کنید، تا نرم افزار بلافاصله اجرا شود.
  • در اماکنی که اجازه نصب نرم‌افزار توسط کاربران داده نمی‌شود مثل کافی نتها و بعضی ادارات دولتی، می‌توان به راحتی از این نرم افزارها استفاده کرد.
  • زمانی باید از این نسخه‌ها استفاده شود که نسخه اصلی (غیر پرتابل) بر روی سیستم نصب نباشد. در غیر این صورت یعنی استفاده از نسخه پرتابل
  • زمانی که نسخه اصلی نصب باشد ممکن است باعث تخریب و از کار افتادن نسخه اصلی شود.

آموزش کار با نرم افزار cameyo (پرتابل ساز)

چند وقت پیش در برنامه ی صفر و یک برنامه ای معرفی شد که قابلیت تهیه ی نسخه ی قابل حمل یا پرتابل از دیگر برنامه ها را داشت. نام این برنامه Cameyo است و می توانید آن را از سایت www.cameyo.com به صورت رایگان دریافت کنید. این برنامه که خود برنامه ای پرتابل است می تواند نصب دیگر برنامه ها را کپچر کند و از آنها نسخه ی قابل حمل (نسخه بدون نیاز به نصب) بسازد.

وقتی برنامه را باز می کنید دو گزینه می بینید، Capture installation و Edit existing package که برای ایجاد پکیج از برنامه مورد نظر باید گزینه ی Capture installation را انتخاب کنید. پس از آن صفحه ی کوچکی باز می شود و مقدمات ایجاد پکیج اجرا می شود.(چند لحظه منتظر بمانید تا برنامه آماد شود). سپس وقتی که صفحه ی جدید که دو گزینه cancel و installation done دارد ظاهر شد، برنامه مورد نظر خود را نصب کنید. پس از اتمام نصب برنامه گزینه ی installation done را کلیک کنید. cameyo نسخه ی قابل حمل نرم افزار را برایتان ایجاد کرده و آن را تحویل می دهد.

در زیر به برخی تفاوت های برنامه های Portable و Installable می پردازیم:

تمام فایل های مورد نیاز برای اجرای برنامه ی پرتابل در همون فولدری نگهداری میشه که فایل exe یا اجرایی برنامه هست اما در برنامه های نصبی، فایلهای برنامه در جاها و فولدر های مختلفی ذخیره میشند مثل فولدر Program Files یا AppDataو…

برنامه های پرتابل تغییراتی در Registry ویندوز شما ایجاد نمی کنند اما برای برنامه های نصبی به این صورت نیست و حتی وقتی شما برنامه ای Uninstall میکنید، تغییراتی که رجیستری ایجاد شده کماکان باقی میمونه.

شما میتونید برنامه ی پرتابل رو به هر درایو یا حتی هارد اکسترنالتون انتقال بدید و همچنان ازش بدون مشکل استفاده کنید اما برای برنامه های نصبی شما برای تغییر مکان برنامه، باید برنامه رو پاک و در درایو دیگه نصب کنید.

  برنامه های پرتابل تنظیمات و شخصی سازی شما رو به خاطر نمیسپره ولی در عوض مزیتی که برنامه های نصبی دارند این هست که شما میتونید اونها رو کاملا شخصی سازی کنید.برنامه ی Photoshop میتونه مثال خوبی از این قضیه باشه.

برنامه های پرتابل قابل اجرا از روی فلش مموری یا هارد اکسترنال شما هستند و نیازی به کپی اونها بر روی هاردتون نیست اما برنامه های نصبی روی هارد اکسترنال شما نصب نمیشند و چون برخی فایلها باید بر روی درایو ویندوز شما نصب بشند، حتما باید روی هار شما قرار بگیرند.

برنامه های پرتابل به دلیل اینکه در رجیستری شما تغییری ایجاد نمی کنند، به همین دلیل شانس کمتری برای آسیب رسوندن به سیستم شما و همچنین فایل های سیستمی شما دارند، در عوض برنامه های نصبی به دلیل تغییر در رجیستری، میتونند آسیب رسان تر از برنامه های پرتابل باشند.

انتشار با ذکر منبع بلامانع است

۹۵/۱۲/۲۹
مصطفی مرادی کردی

نظرات  (۱)

۲۹ اسفند ۹۵ ، ۲۲:۵۱ آموزشی-تفریحی
ممنون از مطالبتون.عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی