وبسایت شخصی مصطفی مرادی کردی

عمومی - گرافیک - فناوری اطلاعات

هدایت به بالای صفحه

کسب درآمد
فناوری اطلاعات و ارتباطات - سیاسی - اجتماعی - فرهنگی - هنری - عمومی - جالب و خواندنی - ورزشی - افتخارات - تسلیت - بازار - آموزشی

ایمیل : moradikordi@gmail.com
همراه : 09115766189
******************************
آخرین نظرات
  • ۲۰ ارديبهشت ۰۱، ۰۰:۲۱ - شارژ کارتریج در محل ارزان و فروری "سارژ کارتریج در محل ارزان " شارژ کارتریج در محل "
    Have you ever considered writing ...

تقویم شمسی

تقویم

وضعیت آب و هوا

کسب درآمد

----  آموزش شارژ کارتریج در ادامه مطلب  ----


 قبل از اقدام به شارژ کارتریج، یکبار کلیه مراحل را تا انتها مرور کنید.

- توسط یک پیچ گوشتی چهارسو پیچ درپوش L مانند که نگهدارنده درام است را باز کنید (شکل 1).

- درپوش نگهدارنده درام را بردارید و مراقب باشید فنر شاتر درام را گم نکنید (شکل 2).

  (شاتر درام: حائلی که شبیه یک در متحرک کل درام را می‎پوشاند و از آن محافظت می‎کند.)

 

شکل 1

شکل 2

 

- فنر را روی درپوش قرار دهید (شکل 3).

- دسته کارتریج را با دست چپ و نیمه دیگر کارتریج را با دست راست نگه دارید. در حالی که نیم تنه تونر (دست راست) را به سمت خودتان می‎کشید نیم تنه درام (دست چپ) را در جهت مخالف حرکت دهید. این عمل باعث می‎شود نیم تنه تونر و درام از یکدیگر جدا شوند (شکل 4 و 5).

توجـه: مراقب باشید در عمل جداسازی دو نیمه کارتریج، درام آسیب نبیند (شکل 6).

 

شکل 3

شکل 4

شکل 5

شکل 6

 

هشـدار: درام، حساس‎ترین قطعه کارتریج است که عمل چاپ را انجام می‎دهد. هنگام کار با آن مراقب باشید ضربه نخورد.

- انتهای درام که چرخ دنده دارد را بلند کنید. درام را در حالی که در خلاف جهت حرکت عقربه‎های ساعت می‎چرخانید به سمت خود بکشید تا از محور خود خارج شود (شکل 7). درام را توسط یک دستمال بدون پرز تمیز کنید و دور از نور قرار دهید.

PCR را به دقت از جای خود بلند کنید (شکل 8). گریس‎های شفت PCR را با دستمال کاغذی تمیز کنید و مراقب باشید گریس با بدنه PCRتماس پیدا نکند. سپس PCR را توسط یک دستمال خشک بدون پرز تمیز کنید.

 

 

شکل 7

شکل 8

 

 

- دو پیچ وایپر بلید (wiper blade) را باز کنید (شکل 9). وایپر بلید را با احتیاط از جای خود بلند کنید و در صورت امکان آن را با دستگاه دمنده هوا تمیز کنید. لبه پلاستیکی وایپر بلید را با دست یا دستمال تمیز نکنید؛ فقط هوا بگیرید.

- تونر سوخته‎های داخل مخزن را خالی کنید و با هوای فشرده تمیز کنید.

- بلید را در جای خود قرار دهید و دو پیچ آن را ببندید (شکل 10).

 

 

شکل 9

شکل 10

 

- توسط گوش پاک‎کن محل نشستن PCR را تمیز کنید و جایگاه سیاه رنگ PCR را به گریس هدایت کننده برق که معمولاً سیاه رنگ است آغشته کنید. PCR را در جای خود نصب کنید (شکل 11).

محور درام را تمیز کنید. مقداری گریس هادی برق به محور بمالید (شکل 12).

نکتـه: نمالیدن گریس هادی به محور درام می‎تواند منجر به پرینت روشن تکرار شونده گردد.

 

 

شکل 11

شکل 12

 

- درام را در حالی که در خلاف جهت حرکت عقربه‎های ساعت می‎چرخانید به محور وارد کنید (شکل 13).

- درپوش نگهدارنده درام را در محل خود قرار دهید و درام را 5-4 دور در جای خود بچرخانید. جهت چرخاندن درام: چنانچه از بغل به درپوشی که جا زده‎اید نگاه کنید جهت چرخش درام باید خلاف جهت حرکت عقربه‎های ساعت باشد.

در این حالت درام باید آزادانه در جای خود بچرخد. اگر درام حین چرخش از ابتدا گیر می‎کند کمی تونر روی سطح درام بمالید و مجدداً درام را بچرخانید تا روان بگردد. درپوش نگهدارنده درام را مجدداً بردارید و نیم تنه درام را دور از نور به کناری بگذارید.

- دو پیچ سمت چرخ دنده مخزن تونر را باز کنید. توجه داشته باشید پیچ‎های نگهدارنده مخزن تونر واشر دارند؛ مطمئن شوید هنگام بستن درپوش در مراحل بعد از همین پیچ‎ها استفاده می‎کنید (شکل 14). درپوش را بردارید (شکل 15) و سه چرخ دنده را از محل خود خارج کنید (شکل 16).

 

شکل 13

شکل 14

شکل 15

شکل 16

 

- در سمت دیگر مخزن تونر، پیچ درپوش را بازکنید و درپوش را بردارید (شکل 17 و 18)

 

شکل 17

شکل 18

 

- پلیت زیر درپوش را خارج کنید (شکل 19)

- با دقت غلطک مغناطیسی جذب تونر را خارج کنید (شکل 20). دو بوش پلاستیکی را از دو طرف غلطک بردارید و تمیز کنید. غلطک مغناطیسی را ابتدا با هوای فشرده و سپس با دستمال بدون پرز تمیز کنید.

 توجه: مغزی مغناطیسی غلطک جذب تونر آزاد است. مراقب باشید مغزی از داخل غلطک بیرون نیفتد.

 

شکل 19

شکل 20

 

 

- دو پیچ دکتر بلید (doctor blade) را باز کنید. ابتدا زائده‎های پلاستیکی سفید رنگ را بردارید، سپس دکتر بلید را از جای خود خارج کنید. برای این کار می‎توانید از یک پیچ گوشتی کمک بگیرید (شکل 21 و 22).

 

شکل 21

شکل 22

 

- داخل مخزن تونر را توسط هوای فشرده تمیز کنید و به مقدار مورد نیاز تونر داخل مخزن بریزید (بین 65 تا 80 گرم که به نوع تونر نیز بستگی دارد). برای این کار می‎توانید ابتدا تونر را داخل یک کیسه پلاستیکی کوچک بریزید و از کیسه پلاستیکی به آرامی در مخزن خالی کنید.

بهتر است تونر را ابتدا خوب تکان دهید و سپس در کیسه بریزید.

- دکتر بلید را توسط هوای فشرده تمیز کنید و در جای خود قرار دهید. زائده‎های پلاستیکی را در دو طرف بلید قرار دهید و پیچ‎ها را ببندید (شکل 23).

- بوش‎های غلطک مغناطیسی را در دو طرف غلطک قرار دهید: بوش سفید در سمت چرخ دنده و بوش سیاه در طرف دیگر.

- غلطک مغناطیسی را در جای خود روی مخزن تونر قرار دهید و پلیت زیر درپوش را در سمت بوش سیاه رنگ نصب کنید (شکل 24).

 

شکل 23

شکل 24

 

 

- چرخ دنده غلطک و دو چرخ دنده دیگر را در جای خود قرار دهید (شکل 25).

- درپوش چرخ دنده‎ها را در جای خود بگذارید و پیچ‎های آن را ببندید (شکل 26).

 

 

شکل 25

شکل 26

 

- درپوش طرف دیگر را نیز در جای خود قرار دهید و پیچ آن را ببندید (شکل 27).

- در حالی که نیم تنه درام را با دست چپ و نیم تنه تونر را با دست راست نگه داشته‎اید دو نیمه را مطابق شکل 28 و 29 تنظیم کنید.

- همینکه تنظیم کردید، نیم تنه درام را به سمت خودتان و نیم تنه تونر را در جهت مخالف کمی حرکت دهید (شکل 30).

 

شکل 27

شکل 28

شکل 29

شکل 30

 

- توسط یک پیچ گوشتی کوچک تخت، فنر را در جای صحیح خود قرار دهید (شکل 31).

- درپوش نگهدارنده درام را در جای خود قرار دهید و پیچ آن را ببندید (شکل 32). درام را 3-2 دور در همان جهتی که قبلاً گفته شده بچرخانید.

 

 

شکل 31

شکل 32

 

- فنر شاتر درام را در جای خود قرار دهید (شکل 33).

- چنانچه می‎خواهید درصد باقیمانده تونر کارتریج نشان داده شود چیپ کارتریج را عوض کنید. برای این کار زائده‎های پلاستیکی دو طرف چیپ را ببرید و چیپ را دربیاورید (شکل 34) و چیپ جدید را در جای چیپ قبلی نصب کنید.

- کارتریج آماده نصب در پرینتر است. موفق باشید!

 

شکل 31

شکل 32

 

 یادآوری چند نکته:

 • کارتریج پرینترهای 1005 و 1006 دارای شماره فنی CB435A و کارتریج پرینتر 1505 و چندکاره 1120 و 1522 دارای شماره فنی CB436Aمی‎باشد.

 • حتماً از تونر اختصاصی همین مدل برای شارژ کارتریج استفاده نمایید (که در بازار ایران کمیاب است). استفاده از تونر سایر مدلها کیفیت چاپ بسیار پایین‎تری را موجب می‎شود.

 • همواره از تونر درجه یک - ترجیحاً آمریکایی - استفاده کنید. استفاده از تونرهای نامرغوب درجه 2 و 3 چینی و برچسب ژاپن (که در اصل ژاپنی نیست) کیفیت چاپ پایین‎تر و بعضاً غیر قابل قبولی دارد.

 • در نرم‎افزار درایور کلیه پرینترهای لیزری HP گزینه‎ای تحت عنوان Density وجود دارد که توسط آن می‎توانید شدت کم رنگ و پر رنگ بودن چاپ را تنظیم کنید. Density عددی بین 1 تا 5 می‎باشد که با 1 کم رنگ‎ترین و با 5 پر رنگ‎ترین پرینت را خواهید داشت. پیش فرض Densityعدد 3 می‎باشد. پس از شارژ کارتریج چنانچه پرینت اندکی کم رنگ است، Density را روی 4 یا 5 تنظیم کنید. بدیهی است Density بالاتر تونر بیشتری مصرف می‎کند.

 • ضمناً این دفتر هیچگونه مسئولیتی در قبال خسارات احتمالی ناشی از عدم توانایی کاربر در شارژ کارتریج با استفاده از دستورالعمل‎های فوق ندارد و کلیه عواقب آن مستقیماً متوجه خود کاربر می‎باشد.

۹۵/۰۸/۰۹
مصطفی مرادی کردی

نظرات  (۲)

۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۲۱ شارژ کارتریج در محل ارزان و فروری "سارژ کارتریج در محل ارزان " شارژ کارتریج در محل "
Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other websites?
I have a blog based upon on the same subjects you discuss and would
really like to have you share some stories/information. I know my
readers would enjoy your work. If you're even remotely interested, feel free to shoot me an email.
۲۷ اسفند ۹۵ ، ۱۵:۵۳ محمد انصاری
با تفاوت های انواع مختلف کارتریج ها آشنا شوید
کارتریج و شارژ کارتریج چیست؟

در ابتدا لازم است کارتریج را تعریف کنیم؛ کارتریج به آن دسته از مواد و لوازم مورد مصرف پرینترها گفته می شود که به دو صورت در بازار وجود دارند. نوع اول که به صورت تونر بوده و به آن ها کارتریج های لیزری گفته می شود؛ و نوع دوم کارتریج های جوهر افشان می باشند. در این مطلب میخواهیم برای شما عزیزان انواع راه های شناسایی کارتریج های مختلف را از یکدیگر توضیح دهیم.

شارژ کارتریج
روش های شناسایی انواع مختلف کارتریج های لیزری اورجینال hp

لازم به ذکر است که برای شناسایی انواع کارتریج های اورجینال hp راه های متفاوتی وجود دارد.

مرحله ی اول: اولین و مهمترین مرحله برای شناسایی یک کارتریج اورجینال، شناسایی و تشخیص فیزیکی کالا است. کارتریج های فابریک و اورجینال دارای چند نشانه ی فیزیکی می باشند؛ اولین و نیز مهمترین نشانه ی این کارتریج ها، وجود هولوگرام امنیتی بصورت اتمی می باشد. لازم به ذکر است که در نمونه های چینی این کارتریج ها، هولوگرام بصورت برچسب بوده و چنانچه سعی کنید که آن را از سطح کارتن جدا کنید، هولوگرام به سادگی و به طور سالم همچون یک برچسب پلاستیکی از روی کارتن کارتریج جدا می شود. همچنین شما می توانید برای اطمینان خاطر نسبت به کارتریج خریداری شده، شماره هولوگرام را در سایت چک نمایید.

مرحله ی دوم: در دومین مرحله، باید این نکته را بررسی نمایید که سریال ثبت شده در پشت جعبه ی کارتریج با کاست کارتریج مطابقت و هماهنگی داشته باشد؛ زیرا در بعضی موارد مشاهده شده است که کارتن کارتریج خریداری شده، به صورت اورجینال بوده اما کاست آن طرح می باشد.

شارژ کارتریج

لازم به بیان این مسیله نیز می باشد که کمپانی hp هر چند وقت یکبار، تغییرات عمده ای را در کارتن و در کاست  کارتریج های تولیدی خود برای جلوگیری از هرگونه جعل انجام می دهد که در مطالب آینده به بحث درباره ی این موضوع خواهیم پرداخت.

شارژ کارتریج اصل بسیار بهتر از شارژ مدل های تقلبی می باشد.
روش های شناسایی انواع مختلف کارتریج های جوهرافشان اورجینال hp

در بحث شناسایی کارتریج های جوهرافشان hp به مانند شناسایی کارتریج های لیزری عمل خواهیم کرد؛ اما در این قسمت برای آشنایی بهتر شما، بهتر است به تصاویر زیر دقت نمایید.

شارژ کارتریج

در عکس زیر، به نمونه هایی از هولوگرام های چینی توجه کنید که علاوه بر شباهت بسیار زیاد به نمونه های اورجینال، می توانید جدا شدن آسان و بی عیب و نقص آن ها را از کارتن کارتریج نیز تست نمایید، شارژ کارتریج چینی ممکن می باشد ولی یک کارتریج اصل را چندین بار می توانید شارژ نمایید و در هزینه ها صرفه جویی نمایید.

شارژ کارتریج در محل

انواع مختلف هولوگرام کارتریج های hp

شارژ کارتریج در محل

شارژ کارتریج های اصلی بهتر از شارژ کارتریج نوع تقلبی آن می باشد.
بررسی تفاوت های انواع مختلف کارتریج های چینی:

لازم به ذکر است که در کشور ایران، بازار فروش مواد و تجهیزات مورد مصرف پرینترها بسیار گسترده است. در بازار پرینترها، تعداد زیادی از وارد کنندگان و فروشندگان این کالا، از علامت گارانتی مخصوص به خود حمایت می کنند و همانطور نیز که می دانید وجود گارانتی برای یک محصول، اعتماد به نفس ویژه ای به خریدار آن محصول و کاربر خود می دهد؛ اما در اکثر مواقع افراد از داخل کارتن کارتریج بی خبر می باشند! و نمی دانند که آیا واقعا علامت گارانتی کالا بر روی کاست کارتریج نیز وجود دارد یا خیر که این موضوع گاها باعث بروز اختلافاتی نیز می شود. این گونه کارتریج ها، ارزان ترین و فراوان ترین نوع کارتریج ها در بازار می باشند که تولید کشور چین بوده و بیشتر تاجران ایرانی، اینگونه کارتریج ها را خریداری می کنند و وارد بازار ایران می نمایند.

مشخصه ی گویا برای تشخیص این گونه از کارتریج ها، این است بر روی کاست کارتریج هیچ نام و نشانی قید نشده و تنها بر روی آن یک لیبل وجود دارد که آن لیبل نیز در ایران چسبانده شده است! کارتریج های چینی نیز خود به درجات مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ برای نمونه کارتریج های چینی درجه ی یک دارای مشخصاتی می باشند که این مشخصات در نمونه های دیگر این محصول وجود ندارد. مشخصه ی اصلی در کارتریج های طرح چین درجه ی یک، یکی بودن و تطابق شماره سریال و تاریخ کارتریج و کارتن کارتریج می باشد که این موارد به صورت حک مشخص می شوند. این نکته لازم به ذکر است که در نمونه هایی از کارتریج های طرح چینی نامرغوب، شماره سریال با مهر داغ شده بر روی کاست کارتریج یکی شده است! که این حالت کاملا مشهود می باشد. مشخصه ی بعدی تشخیص کارتریج های طرح چینی درجه ی یک، کشور سازنده ی آن کارتریج است که بایستی این مورد بر روی کاست کارتریج حک شده و با کارتن نیز مطابقت داشته باشد.

مهم ترین و عمده ترین تفاوت بین کارتریج های چینی درجه ی یک با دیگر کارتریج های چینی و شارژی، درکیفیت چاپ پرینتر و تعداد برگ های چاپی آن می باشد. در اینجا باید این مورد را نیز بیان کنیم که کارتریج های چینی نامرغوب، می توانند برای دستگاه پرینتر شما خطرناک بوده و به برد پرینتر شما آسیب جدی برسانند. همچنین این گونه کارتریج های نامرغوب بالا بردن میزان برق مصرفی، باعث ایجاد نوسانات برق در دستگاه پرینتر شما می شوند.
کارتریج های طرح چینی درجه ی یک بایستی دارای 3 مشخصه باشند؛

    یکی بودن و مطابقت شماره سریال و تاریخ کارتن کارتریج و کاست کارتریج (به صورت حک شده)
    ثبت نام کشور سازنده ی کارتریج (به صورت حک شده)
    مشخصات ثبت شده بر روی کارتریج به صورت لیبل نبوده و حک شده باشند. (لیبل را می توان به آسانی از روی کارتریج جدا کرد!)

برای آشنایی کامل و جامع با تفاوت های انواع مختلف کارتریج ها، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را نیز مطالعه فرمایید.
آشنایی کلی با تفاوت های انواع مختلف کارتریج ها و شارژ کارتریج در محل

روش های شناخت کارتریج های اورجینال در ابتدای مطلب توضیح داده شد؛ اما به دلیل وجود تحریم های گوناگون و افزایش قیمت دلار، خرید و استفاده از کارتریج های اورجینال در برخی از مدل های لیزری، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند.

گستردگی و تنوع کارتریج های موجود در بازار ایران به قدری زیاد است که افراد متخصص در این کار و آن های که سال ها سابقه و تجربه ی خرید و فروش کارتریج را دارند گاهی اوقات دچار اشتباه می شوند. این نکته را بدانید که در بازار وسیع ایران، مدل های مختلفی از کارتریج ها از نظر کیفیت وجود دارد؛ پس مهمترین موضوع، تشخیص یک کارتریج با کیفیت درجه ی یک از میان انواع مختلف است. زیرا گاهی اوقات این اتفاق پیش آمده که کارتریج خریداری شده با نام کارتریج درجه ی یک، دارای کیفیت بسیار پایینی بوده و تعداد برگ های چاپی آن نیز کمتر بوده است. در این قسمت برای شما همراهان، تفاوت های کارتریج های درجه ی یک را با دیگر کارتریج ها توضیح می دهیم.

در ابتدا بایستی تمامی مشخصات کارتن کارتریج با کاست آن یکسان و مطابق بوده و ثبت این مشخصات به صورت حک شده باشند، نه به صورت برچسب و لیبل که به توان آن را به آسانی جدا کرد. (مشخصات شامل شماره ی سریال، شماره ی فنی، تاریخ و لوگوی کارتریج)

نمونه ای از کارتریج های نامرغوب چینی که بدون کارتن و به صورت خام وارد می شوند را در خیلی جاها ممکن است مشاهده کرده باشید!

لیبل (برچسب) هایی که بر روی کارتریج های نامرغوب چینی چسبانده می شود با نمونه های فوق تفاوت دارند.

نمونه کارتریج اورجینال که تمامی مشخصات (از جمله شماره ی سریال، شماره ی فنی، تاریخ و لوگو) کارتریج و کارتن کارتریج به صورت حک شده و نه به صورت برچسب، یکسان و مطابق می باشند.

جهت صرفه جویی در هزینه ها می توانید از شارژ کارتریج در محل که برخی شرکت ها ارائه می نمایند استفاده نمایید، البته توجه داشته باشید که شارژ کارتریج اصل بسیار بهتر از شارژ کارتریج های غیر مرغوب است.

شارژ کارتریج

نمونه ای از کارتریج نامرغوب با برچسب

شارژ کارتریج در محل

نمونه ای از کارتریج درجه ی یک با مشخصات حک شده

شارژ کلرتریج در محل
چگونه می‌توان در مصرف جوهر پرینتر صرفه‌جویی کرد؟

شاید این اتفاق همچون خانواده‌هایی که چندین نفر از یک دستگاه پرینتر استفاده می‌کنند، برای شما نیز پیش‌آمده باشد! بله! درست حدس زدید: هزینه شارژ جوهر پرینتر یا همان شارژ کارتریج که معمولاً هزینه‌ی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در این مطلب تصمیم داریم با ذکر چند نکته مهم برای شما عزیزان، بتوانید این هزینه را کاهش دهید. با ما همراه باشید.

صرفه جویی در مصرف کارتریج پرینتر

فقط و فقط در مواقع ضروری، مطالب موردنیاز خود را چاپ و پرینت نمایید: شاید عنوان این مورد برای شما واضح باشد! اما بسیاری از افراد هستند که مدارک و مطالبی را چاپ می‌نمایند که تنها یک‌بار از آن‌ها استفاده خواهند کرد؛ در حالی که می‌توان به سادگی و بدون صرف هزینه‌های اضافی، این مطالب را در حافظه‌ی کامپیوتر خود ذخیره نمود.

از فونت‌های مناسب استفاده نمایید: توجه داشته باشید هر چه اندازه‌ی فونت انتخاب شده‌ی شما برای مطلب مورد نظرتان بزرگ‌تر باشد، به هنگام چاپ، میزان جوهر بیشتری استفاده خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای کاربردهای روزمره‌ی خود از فونت با اندازه‌های 10 تا 12 استفاده نمایید.

صفحه‌ی وب موردنظر خود را چاپ نکنید: چنانچه در یک صفحه‌ی وب مطلبی مهم را یافته‌اید، توصیه می‌کنیم برای چاپ آن صفحه دلخواه، در ابتدا مطلب موردنیاز خود را انتخاب کرده و سپس آن را در قالب یک برنامه‌ی word در حافظه‌ی کامپیوتر خود ذخیره نمایید. سپس در مرحله‌ی بعدی اندازه فونت آن را به اندازه‌ی 10 تا 12 تغییر دهید و بعد به چاپ مطلب وب موردنظر خود اقدام نمایید.

بهتر بدانید چاپ یک صفحه‌ی وب با استفاده از این روش علاوه بر اینکه می‌تواند سبب صرفه‌جویی در مصرف جوهر دستگاه پرینتر شما باشد، در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. همچنین علاوه بر این موضوعات، از جمله فاکتورهای مهم پیش از چاپ مطلب موردنظر، حذف تبلیغات موجود بر روی صفحه‌های وب است.

از اتمام جوهر پرینتر خود اطمینان حاصل نمایید: توصیه می‌کنیم برای اطمینان از تمام شدن جوهر کارتریج دستگاه پرینتر خود، پیش از شارژ کارتریج و یا خرید کارتریج جدید، دستگاه خود را امتحان نمایید؛ به این صورت که با استفاده از یک دستمال مرطوب، دهانه‌ی کارتریج پرینتر خود را تمیز کرده و کارتریج خود را دوباره امتحان نمایید زیرا ممکن است در برخی مواقع، به سبب گرفته شدن حفره‌های کارتریج شاهد عملکرد نامناسب آن باشیم.

همچنین دیگر روشی که می‌توان با رعایت آن در مصرف جوهر صرفه‌جویی کرد، استفاده حداکثری از جوهر موجود در کارتریج دستگاه پرینتر است که در این شرایط بسته به میزان مصرف شما، گاهی عمر نوار پرینتر را می‌تواند تا حدود یک هفته نیز افزایش دهد.

توجه داشته باشید چنانچه شما از دستگاه‌های پرینتر دارای نوار کارتریج جدا برای چاپ رنگی و چاپ سیاه و سفید استفاده می‌نمایید، چاپ کردن مطالب موردنیازتان در قالب پرینت سیاه و سفید می‌تواند صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را میزان مصرف جوهر دستگاه پرینتر شما به همراه داشته باشد.
عمر و کارکرد دستگاه پرینتر خود را تضمین نمایید!

چنانچه شما جزو افرادی هستید که از دستگاه پرینتر رنگی استفاده می‌نمایید، توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید. در این مقاله برای شما همراهان عزیز، پنج پاسخ برای پنج سؤال مهم و اساسی شما آماده کرده‌ایم که در صورت رعایت این موارد و همچنین عمل به آن‌ها، می‌توانید عمر و میزان کارکرد دستگاه پرینتر و جوهر نوار کارتریج آن را تضمین نمایید.
سؤال یک:

عکس موردنظر خود را چاپ کرده‌اید، اما پس از چاپ می‌بینید که بر روی عکس، خط‌هایی اضافه به چشم می‌خورد! این خط‌های اضافه از کجا پیدا شده‌اند و چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد؟ آیا نیاز به شارژ کارتریج دارم ؟
پاسخ یک:

توجه داشته باشید به هنگام چاپ یک عکس، از بیشترین تعداد سوزن‌های موجود در دستگاه پرینتر جوهر افشان استفاده می‌شود! چنانچه تمامی این سوزن‌ها درست نباشد، این مشکل سریعاً به چشم آمده و دیده می‌شوند. بهتر است بدانید این مشکل آن هنگام وسیع خواهد شد که برای چاپ عکس موردنظرتان به جای استفاده از کاغذهای معمولی و ساده، از کاغذ مخصوص چاپ عکس استفاده نمایید (برگه‌های مخصوص کاغذی که دارای چندین لایه بوده و جوهر نیز می‌تواند به صورت کنترل‌شده به میان الیاف آن‌ها وارد شود)!

شما می‌توانید با به‌کارگیری روش زیر، از ایجاد خط‌های اضافی بر روی کاغذ چاپ موردنظر جلوگیری نمایید:

پیش از چاپ عکس بر روی کاغذ موردنظر، سوزن‌های جوهر افشان دستگاه پرینتر را بر روی کاغذ معمولی و ساده آزمون نمایید؛ برای انجام این کار می‌توانید بر اساس گزینه‌های زیر اقدام نمایید:

در ابتدا وارد قسمت Control Panel سیستم خود شوید، سپس به بخش Printers and Faxes رفته و از قسمت Properties وارد مرحله‌ی General شده و بر روی Print Test Page کلیک نمایید. در این مرحله به برگه‌ی آزمون چاپ به دقت نگاه کنید! چنانچه خط‌ها دارای حفره‌هایی بر روی خود باشند بایستی تمامی سوزن‌های دستگاه پرینتر جوهر افشان تان را پاک کرده و آن‌ها را دوباره آزمون نمایید. البته این موضوع را از یاد نبرید که بایستی تمامی کارهای گفته شده در بالا را پیش چاپ عکس موردنظر خود بر روی برگه‌ی کاغذی مخصوص چاپ عکس که گران قیمت نیز می‌باشد، انجام دهید؛ زیرا در غیر این صورت امکان بروز خطا به هنگام چاپ و به هدر رفتن کاغذ مخصوص می‌گردد.

سوزن‌های دستگاه پرینتر جوهر افشان تان را پاک کرده‌اید، اما همچنان کیفیت چاپ بد و نامناسب است؛ در این شرایط چه باید کرد؟
سؤال دو:

شما از دستگاه پرینتر جوهرافشان خود تنها گاهی و گاهی استفاده می‌نمایید؛ اما در همین دفعات استفاده‌ی کم نیز، موضوعات موردنظر چاپ شده‌ی شما دارای چنان کیفیت بدی می‌باشد که حتی نمی‌توانید موارد و موضوعات چاپ شده بر روی کاغذ را نیز تشخیص دهید! این اتفاق بی شک به دلیل مخزن‌های خالی شده از جوهر مورد استفاده نمی‌باشد زیرا شما آن‌ها را بررسی و امتحان کرده‌اید.
پاسخ دو:

توجه داشته باشید در دستگاه‌های پرینتر جوهرافشان که به صورت مغزی بوده و هد آن‌ها از یک قسمت واحد تشکیل شده است، این مشکل به دلیل خشک شدن جوهر در قسمت هد دستگاه پرینتر دیده می‌شود که سبب آن نیز در حالتی است که از دستگاه پرینتر به دفعات زیاد استفاده نشود و به مدت طولانی بدون استفاده باقی بماند.

بهتر است این موضوع را بدانید چنانچه میزان کثیف بودن سوزن‌های دستگاه پرینتر از یک حد و میزان مشخص و معین بیشتر شده باشد، دیگر نمی‌توانید با پاک کردن سوزن‌ها، مشکل را حل کنید! شما در این شرایط به عنوان بهترین عملکرد می‌توانید نوار کارتریج را از دستگاه پرینترتان خارج نموده و هد دستگاه را با استفاده از یک دستمال تمیز و مقداری خیس پاک نمایید (توصیه می‌کنیم برای خیس کردن دستمال موردنظر از آب معدنی استفاده کنید! زیرا در درون آب شهری و لوله‌کشی شده، موادی وجود دارد که می‌تواند دوباره سبب گرفته شدن لوله‌ها گردد). چنانچه با انجام این کار نیز نتوانستید مشکل را برطرف نمایید، توصیه دیگری برای شما داریم (البته این توصیه را با مسئولیت خودتان انجام دهید!):

نگه داشتن قسمت هد دستگاه پرینتر در آب گرم و یا پاک‌سازی و دست‌کاری با استفاده از مواد و محلول‌های پاک‌کننده و تمیز کننده‌ی شیشه!

در این شرایط، به دلیل گرمای آب سوزن‌های دستگاه پرینتر کمی باز شده و جوهر خشک شده نیز از بین خواهد رفت.

می‌توانید قسمت هد دستگاه پرینتر خود را خودتان پاک و پاکیزه نمایید و در صورت خالی بودن، شارژ کارتریج را انجام دهید.
سؤال سه:

تصور کنید در وضعیتی قرار دارید که در دستگاه پرینتر شما، نوار کارتریج و قسمت هد پرینتر از هم جدا می‌باشند و شما نیز به هیچ وجه اجازه‌ی بیرون آوردن قسمت هد از دستگاه خود را ندارید! دستگاه به شدت کثیف شده است و تصمیم دارید آن را پاک کنید اما به سوزن‌های دستگاه پرینتر دسترسی ندارید.
پاسخ سه:

در برخی از مدل دستگاه‌های پرینتر برای نمونه در مدل‌های سری Epson-Stylus، هد به صورت ثابت و پایدار بر روی دستگاه پرینتر نصب شده است (به هیچ عنوان تصمیم به باز کردن آن‌ها نداشته باشید!)؛ اما ناامید نشوید! باز هم راه و روشی برای تمیز کردن هد دستگاه وجود دارد. برای انجام این کار بایستی در ابتدا هد از حالتی که هم اکنون در آن حالت ایستاده است، خارج شود زیرا در این صورت، امکان انجام هیچ حرکتی وجود نخواهد داشت! توجه داشته باشید برای باز کردن قفل این وضعیت، دستگاه پرینتر خود را روشن نمایید و سپس به محض خارج شدن هد پرینتر از مکان قرار گرفته به صورت ایستاده، سریعاً دستگاه را از برق بکشید. حالا در این شرایط، هد دستگاه پرینتر قابل تکان دادن می‌باشد.

در مرحله‌ی بعدی، یک دستمال تمیز و تقریباً خیسی را بر زیر هد بکشید؛ با یک دست آن قسمت را محکم نگه داشته و با آن یکی دست خود هد را در جهات مختلف و گوناگون به حرکت درآورید. اگر برایتان ممکن است محل اولیه قرارگیری هد در دستگاه پرینتر را نیز تمیز نمایید. بر اساس تجربه‌های بسیار، در این مکان نیز مقداری جوهر خشک شده که با گرد و خاک نیز مخلوط شده است، وجود دارد.

پس از اینکه تمامی قسمت‌ها را به خوبی تمیز و پاکیزه نمودید، سیم برق دستگاه را به پریز برق متصل نمایید که در این حالت دستگاه پرینتر شما دوباره روشن خواهد شد. توصیه می‌کنیم برای اطمینان از کار، برگه کاغذی را به صورت آزمون چاپ نمایید.

فراموش نکنید چنانچه با جوهر دستگاه پرینتر خود بیش از حد رفتار اقتصادی داشته باشید، ممکن است برای شما با هزینه‌ای گران‌تر تمام شود و مجبور شوید زودتر شارژ کارتریج را انجام دهید !
سؤال چهار:

به دلیل نبود وقت لازم، نمی‌توانید قسمت هد دستگاه پرینتر خود را تمیز نمایید و به همین دلیل مجبور هستید تا فشنگ‌های جدیدی را خریداری نمایید؛ اما هنوز مقداری جوهر در نوار کارتریج دستگاه پرینتر شما وجود دارد! تصمیم دارید مانع از بروز دوباره‌ی این اتفاق شوید.
پاسخ چهار:

در این شرایط تنها توصیه‌ی ما برای شما این است: بیشتر چاپ کنید و کمتر صرفه‌جویی کنید تا بدین طریق بتوانید در میزان مصرف جوهر، صرفه‌جویی نمایید.

بله! درست خواندید. تعجب نکنید! شما با این کار می‌توانید در مصرف جوهر دستگاه پرینتر خود صرفه‌جویی نمایید.

اما چگونه؟

فردی که به میزان کمتری چاپ انجام می‌دهد، بی شک به جوهر بیشتری هم نیاز خواهد داشت! زیرا با هر بار تمیز کردن هد و همچنین سوزن‌های دستگاه، مقداری جوهر نیز بی دلیل تلف خواهد شد.

توجه داشته باشید چنانچه از دفعه‌های قبل نیز مقداری جوهر در سوزن‌های دستگاه پرینتر شما خشک شده باشد، ممکن است حتی برای تمیز شدن، به چندین بار پاک کردن آن‌ها نیاز باشد تا بتوانید دوباره کیفیت مطلوب چاپ را تجربه نمایید.

این موضوع را بایستی بدانید که در واقعیت دستگاه‌های پرینتر جوهرافشان به هیچ وجه دستگاه‌هایی صرفه‌جو نیستند، بلکه حتی به میزانی زیاد نیز جوهر مصرف می‌نمایند تا بتوانند دوباره سوزن‌ها را خالی نمایند و نیازی به شارژ کارتریج یا خرید کارتریج جدید نداشته باشید. در صورتی که شما به دفعات زیاد از دستگاه پرینتر خود استفاده می‌نمایید، به نوعی مانع از بروز این اتفاق می‌شوید؛ برای این کار حتی چاپ چند صفحه‌ای از اینترنت نیز کفایت می‌کند. صفحه‌های اینترنتی به دلیل داشتن عکس و متن به صورت تواما، می‌توانند گزینه‌ای فوق‌العاده برای تمیز نگه داشتن سوزن‌های دستگاه شما باشند.

مسیر عبور قسمت هد دستگاه پرینتر.
سؤال پنج:

شما پس از انجام چاپ مطالب و موضوعات موردنظر خود متوجه می‌شوید که حروف به صورت کشیده به نظر می‌آیند، خط‌های چاپ شده بسیار کثیف بوده و عکس‌ها تصاویر نیز زیبایی و ظرافت لازم را ندارند؛ به همین دلیل شما به هیچ وجه از کیفیت چاپ دستگاهتان راضی نیستید!
پاسخ پنج:

اگر میزان کیفیت چاپ برای شما بسیار مهم است بدانید در بیشتر زمان‌ها، مسیر گذاری قسمت هد دستگاه پرینتر می‌تواند کمک‌کننده شما باشد. پس در ابتدا بهتر است مدل دستگاه پرینتری که از آن استفاده می‌کنید را بدانید؛ بدین صورت اقدام نمایید:

در ابتدا به ناحیه Control Panel سیستم خود رفته و سپس وارد بخش Printers and Faxes شوید. در این مرحله به قسمت Properties رفته و بر روی General کلیک نمایید.

توجه داشته باشید بیشتر مدل‌های دستگاه پرینتر برای انجام این کار به طور معمول به چند برگ کاغذ A4 نیاز خواهند داشت. برای نمونه در مدل Epson Stylus C86 به چهار برگه کاغذی برای انجام این کار نیاز خواهید داشت تا دستگاه بتواند عمل alignment را به انجام رساند. برگه‌های کاغذی نیز بدون بروز هیچ‌گونه مشکلی هم به‌صورت رو و هم به صورت پشت چاپ می‌گردند. فراموش نکنید این کار سبب صرفه‌جویی در میزان مصرف برگه‌های کاغذی توسط دستگاه شما خواهد شد.
آموزش نگهداری و استفاده بهینه از کارتریج دستگاه‌های پرینتر Inkjet

دستگاه‌های پرینتر Inkjet دارای قیمت بسیار ارزان و پایینی می‌باشند؛ همچنین این دستگاه علاوه بر اینکه یک پرینتر رنگی هستند، دستگاه کپی و نیز اسکنر نیز می‌باشند؛ اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید که قیمت کارتریج‌های جوهر آن‌ها در مقایسه با قیمت دستگاه، بسیار گران‌تر است! برای نمونه چنانچه شما دستگاه پرینتر را به قیمت دویست دلار خریداری نمایید، هزینه مورد نیاز برای خرید دو عدد کارتریج رنگی و سیاه، چیزی در حدود صد دلار می‌شود! که این اتفاق حتی برای خرید هر سه ماه یک‌بار نیز قیمتی گران به شمار می‌آید. لذا بر این اساس امروزه بیشتر توجه‌ها به جای نگهداری و حفظ از دستگاه پرینتر، بر روی نگهداری از کارتریج معطوف شده است.

پرینتر و کارتریج

این موضوع را نیز بهتر است بیان کنیم که شما می‌توانید این کارتریج‌ها را پر کنید! یا همان شارژ کارتریج، که برای هر بار پر کردن آن‌ها، بایستی هزینه‌ای در حدود ده دلار خرج کنید که این اتفاق می‌تواند صرفه‌جویی عاقلانه‌ای را برای شما به همراه داشته باشد؛ اما در این شرایط نیز بایستی این نکته را بدانید که وقتی جوهر کارتریج تمام می‌شود و یا به موعد تمام شدن آن نزدیک می‌شود، چنانچه دقت لازم و کافی را در نگهداری از آن به عمل نیاورید، ممکن است کارتریج به سرعت خشک شده و دیگر نتوانید آن را پر نمایید! و برایتان غیرقابل استفاده شود.

و در نهایت مجبور خواهید شد هزینه بیشتری را برای خریداری دو عدد کارتریج صرف کنید و این به هیچ عنوان از نظر اقتصادی، اتفاقی درست و بجا نمی‌باشد! پس بر اساس گفته‌های بالا به شما توصیه می‌کنیم آن گاه که اولین نشانه‌های تمام شدن جوهر کارتریج (هر کدام از کارتریج‌های سیاه و یا رنگی) دستگاه پرینترتان را مشاهده کردید، بهتر است وقت را تلف نکرده و به سرعت نوار کارتریج را از دستگاه پرینتر خارج نمایید و بسته‌بندی کرده و به دست تعمیرکار برسانید تا شارژ کارتریج را انجام دهد و یا در صورتی که خودتان با انجام این کار آشنایی دارید، چه بهتر! بازهم توانسته‌اید در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایید. در زیر روشی را به شما آموزش خواهیم داد که می‌توانید خودتان با استفاده از آن، نوار کارتریج دستگاه پرینترتان را به سادگی بسته‌بندی کنید.

برای انجام بسته‌بندی مناسب و جداگانه‌ی هر نوار کارتریج به طریق زیر عمل کنید.
وسایل مورد نیاز:

یک عدد کیسه‌ی زیپ‌دار ترجیحاً پلاستیکی (کیسه‌ی زیپ لاک)

یک عدد نوار باریک سی در دو سانتیمتری؛ ترجیحاً از جنس کاغذ کاهی تقریباً کلفت، دستمال کاغذی تقریباً کلفت یا یک پارچه‌ی کرکی

یک عدد کش از نوع حلقه‌ای
و حالا به شرح روش بسته‌بندی می‌پردازیم:

    نوار کارتریج تمام شده (خالی شده) را از دستگاه پرینتر خارج نمایید.
    نوار باریک سی در دو سانتیمتری را چند بار تا نمایید تا طول آن به اندازه‌ی سه سانتیمتر کوچک شود. سپس آن را خیس نمایید (این خیسی بایستی به میزانی باشد تا از نوار باریک آب چکه نکند!)
    نوار کارتریج و نوار باریک خیس شده را در داخل پلاستیک بگذارید؛ به این نکته توجه داشته باشید تنها کافی است نوار باریک خیس شده به بدنه‌ی نوار کارتریج بچسبد! و بایستی به هیچ عنوان تماسی با قسمت‌های جوهری نوار کارتریج یا قسمت هد چاپ نداشته باشد. بهتر است بدانید تنها دلیل خیس کردن این نوار باریک، مرطوب نگه‌ داشتن داخل کیسه‌ی پلاستیکی است.
    کیسه‌ی پلاستیکی را ببندید و زیپ دهانه‌ی آن را به خوبی محکم نمایید.
    با استفاده از یک کش، دور کیسه‌ی پلاستیکی را مهار نمایید.
    هر چه زودتر نسبت به شارژ کارتریج اقدام نمایید.

چنانچه نتوانید نوار کارتریج دستگاه پرینترتان را به موقع شارژ کنید بایستی نوار باریک کاغذی را حداقل هفته‌ای یک دفعه دوباره خیس کرده و در داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید.

همچنین توصیه می‌کنیم به چند نکته زیر نیز توجه داشته باشید:

    فراموش نکنید به محض به پایان رسیدن جوهر نوار کارتریج، آن را سریعاً از دستگاه پرینتر خارج کرده و در داخل یک کیسه‌ی پلاستیکی مناسب قرار دهید؛ چنانچه در انجام این کار تعللی داشته باشید، نوار کارتریج به سرعت خشک شده و بایستی آن را دور اندازید.
    در نوار کارتریج رنگی، بایستی به هنگام تمام شدن اولین رنگ، کارتریج را به سرعت بسته‌بندی نمایید؛ توجه داشته باشید ایجاد تغییر رنگ به صورت طبیعی در تصاویر می‌تواند کمک کننده شما برای تشخیص زمان تمام شدن یک رنگ در کارتریج باشد.
    چنانچه نوار کارتریج را سریعاً پر و شارژ کارتریج را انجام دهید، می‌توانید از آن برای بار دیگر نیز در دستگاه پرینتر خود استفاده کنید.

پاسخ:
سپاسگذارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی