جستجو در گوگل
درسته که هر چی اطلاعات بیشتر به موتور جستجو بدید ، بیشتر بهش کمک میکنید تا نتایج دلخواهتون رو پیدا کنه ، اما این موضوع هر جایی به کار نمیاد . خیلی مواقع ، ساده بودن به شما کمک میکنه .
>> جستجو در گوگل- بخش اول
نکته اول : ساده جستجو کنید . درسته که هر چی اطلاعات بیشتر به موتور جستجو بدید ، بیشتر بهش کمک میکنید تا نتایج دلخواهتون رو پیدا کنه ، اما این موضوع هر جایی به کار نمیاد . خیلی مواقع ، ساده بودن به شما کمک میکنه . اگه دنبال وب سایت یه ارگان یا اطلاعاتی از یه محل یا مثلاً عوارض یه دارو هستید ، بهترین نتیجه ، جستجوی فقط اسم اون ارگان ، محل یا دارو هستش . فرض کنید دنبال آدرس وب سایت کتابخانه ملی می گردید . جستجوی عبارت "کتابخانه ملی" در مقایسه با جستجوی عبارت "آدرس وب سایت کتابخانه ملی" نتیجه بهتری به شما میده . بزارید امتحان کنیم ...
نکته دوم : خودتون رو بزارید جای طرف مقابل . وقتی دنبال یه مطلبی تو اینترنت می گردید ، فرض کنید خودتون قرار بود یه مقاله ای در مورد اون مطلب بنویسید و بزارین تو وب سایتتون . عنوان اون مقاله رو چی میذاشتید ؟ همون عنوان رو جستجو کنید . یه دوستی به من مراجعه کرده بود و می گفت می خوام لینوکس نصب کنم ، هر چی گشتم چیز بدرد بخوری پیدا نکردم . عبارتی که جستجو کرده بود ، این بود : "چه جوری لینوکس نصب کنم ؟" ازش پرسیدم خوب ، اگه یاد گرفتی و خواستی یه مقاله در موردش بنویسی ، اسم مقالتو چی میذاری ؟ گفت : "راهنمای نصب لینوکس" . ببینیم با هم ...
نکته سوم : کلید واژه ها رو درست انتخاب کنید . یه کلید واژه خوب ، میتونه شما رو یه راست ببره به همون جایی که می خواید . فرض کنید دنبال یه فایل صوتی می گردید که به عنوان زنگ موبایلتون ازش استفاده کنید . زنگ موبایل ، آهنگ موبایل ، زنگ برای گوشی ، دانلود زنگ MP3 ، فایل زنگ و و و ... شاید جستجوی هر کدوم از این عبارتها بعد از کلی وقت تلف کردن ، یه چیزایی دستگیرتون بکنه ، اما این چیزی که شما دنبالشین ، یه کلید واژه داره . اونم یه کلمس . Rington . اینکه از کجا به این کلید واژه ها برسیم ، گرچه یه مقداری کمی به تجربه شما بستگی داره ، اما از اون مهمتر ، دقته . تو همین مثال ، مطمئناً خیلی از شما ، عبارت Rington رو تو بخش تنظیمات زنگ گوشیتون دیدید . کافی بود یه خورده دقت داشته باشید .
خوب ، حالا که این 3 تا نکته رو با هم مرور کردیم ، بذارید روی تک تک تکنیکهای جستجو ریز بشیم و ببینیم چه جوری با استفاده از هر کدوم از اونا ، می تونیم یه قدم به نتایج دلخواهمون نزدیکتر بشیم .
• یکی از مواردی که میتونه به ما تو جستجوی یه مطلب کمک کنه ، استفاده از "" و ترتیب درست استفاده از کلماته . موقع جستجوی عبارات چند کلمه ای که ترتیب اونا قابل عوض شدن نیست ، اون عبارت رو داخل "" جستجو کنید . مثل جستجوی عبارت "کتاب اول" به جای جستجوی عبارت کتاب اول . این امر دو تا علت داره . علت اول اینه که موتور جستجو بعد از جستجوی کتاب اول ، سراغ جستجوی کلمه کتاب و جستجوی کلمه اول هم میره و اون نتایج رو هم نشون میده ، که طبیعتاً درخواست ما نیست . علت دوم ، موقع جستجوی عبارات انگلیسی بیشتر نمود داره . اگه عبارتی که جستجو میکنید ، حاوی کلمات کوتاه و پرکاربردی مثل to ، in ، by و ... کلماتی از این دست باشن ، موتور جستجو اون کلمات رو حذف میکنه . واسه همینه که مثلاً نتیجه جستجوی عبارت “word in text” با word in text متفاوته .
• مورد بعدی استفاده از * هستش . ستاره وقتی استفاده میشه که ما بخشی از یه عبارت رو داریم و میخوایم تمام عباراتی که با اون شروع میشن رو جستجو کنیم . مثلاً جستجوی عبارت کتاب سال * ، نتایج جستجوی عبارتهای مختلفی مثل کتاب سال جمهوری اسلامی ، کتاب سال دانشجویی ، کتاب سال قصه های قرآنی و ... رو به ما بر میگردونه .
• عملگرهای بعدی که میخوام بهشون بپردازم ، + و – هستن . وقتی + پشت یه کلمه قرار میگیره ، یعنی اون کلمه حتماً باید در صفحاتی که موتور جستجو به ما میده ، وجود داشته باشه . به همین شکل ، - یعنی صفحاتی رو برای ما بیار ، که اون کلمه داخلش نباشه . اما کاربرد این عملگرها کجاست ؟ بذارید با مثال ببینیم . کاربرد + بیشتر موقع جستجوی کلماتیه که چند تا معنی دارن . فرض کنید من می خوام اطلاعاتی در مورد شهرستان بافت در استان کرمان کسب کنم . وقتی بافت رو جستجو می کنم ، نتایجی در مورد شهرستان بافت ، بافت پارچه و بافتهای مختلف بدن برام به نمایش در میاد . برای اینکه به موتور جستجو بفهمونم که منظور من شهرستان بافت هست ، به جای جستجوی عبارت بافت ، عبارت بافت +شهرستان رو جستجو می کنم . اما در مورد - . فرض کنید قصد دارید اطلاعاتی در مورد کنکور کارشناسی کسب کنید . با جستجوی این عبارت ، صفحات مختلفی در مورد کنکور کارشناسی ، کنکور کاردانی به کارشناسی و کنکور کارشناسی ارشد برای شما به نمایش در میاد . اینجا برای اینکه صفحات مربوط به کنکور کاردانی به کارشناسی و کنکور کارشناسی ارشد رو نداشته باشیم ، می تونیم به جای عبارت کنکور کارشناسی ، عبارت کنکور کارشناسی –کاردانی –ارشد رو جستجو کنیم . توجه کنید که عملگرهای + و – باید بدون فاصله ، به کلمه مورد نظرمون چسبیده باشن .
خوب . فعلاً تا همینجا رو داشته باشید . تو برنامه بعدی ، چند تا نکته دیگه رو با هم مرور می کنیم و در آخر هم میبینیم که با Google غیر از جستجو ، کارهای جالب و عجیب دیگه ای هم میشه انجام داد .
جستجو در گوگل- بخش دوم
عملگر بعدی که بهش می پردازم ، عملگر OR هستش . کاربرد این عملگر موقعیه که بخوایم چند تا عبارت مشابه رو با هم جستجو کنیم . فرض کنید من می خوام عبارتهای جشنواره فیلم فجر ، جشنواره موسیقی فجر و جشنواره تئاتر فجر رو جستجو کنم . در حالت عادی باید 3 بار جستجو رو انجام بدم . اما به جای این 3 بار جستجو ، می تونیم عبارت جشنواره فیلم OR موسیقی OR تئاتر فجر رو جستجو کنم . نکته قابل ذکر این عملگر اینه که حتماً باید با حروف بزرگ نوشته بشه .
یکی دیگه از عملگرهای مفید که اتفاقاً خیلی هم مفید و کاربردیه ، عملگر ~ ه . وقتی این عملگر پشت یه کلمه قرار بگیره ، علاوه بر اون کلمه ، کلمه های مترادف اون هم جستجو میشن . به عنوان مثال ، فرض کنید من دنبال یه راهنمای نصب ویندوز باشم . اگه به جای عبارت راهنما نصب ویندوز ، عبارت ~راهنما نصب ویندوز رو جستجو کنم ، نتیجه بهتری می گیرم . مثلاً می بینیم که علاوه بر راهنمای نصب ویندوز ، آموزش نصب ویندوز هم جستجو شده . چرا که موتور جستجو تشخیص داده که کلمه های "راهنما" و "آموزش" مترادف و معادل هم هستن .
گاهی اوقات پیش میاد که ما میخوایم محدوده جستجومون رو به سایت یا سایتهای خاصی محدود کنیم . اینجور مواقع عملگر site: به کار میاد . مثلاً اگه من عبارت site:tv3.irib.ir المپیک رو جستجو کنم ، میبینید که جستجوی کلمه المپیک ، فقط تو سایت شبکه 3 انجام میشه . حالا اگه همین جستجو رو به شکل site:.ir المپیک انجام بدم ، محدوده جستجوی کلمه المپیک ، تمام سایتهایی خواهند بود که از دومین .ir استفاده می کنن . بد نیست بدونید که این عملگر ، با بعضی عملگرهای قبلی به شکل ترکیبی هم قابل استفادس . مثلاً -site:www.fifa.com fifa ، کلمه fifa رو توی همه سایتها ، به جز سایت www.fifa.com جستجو میکنه . همچنین توجه داشته باشید که بین اسم سایت یا سایتهای مورد نظر با کلمه site: هیچ فاصله ای وجود نداره .
مشابه همین عملگر ، عمگر filetype: رو داریم . کاربردش جستجوی فایلهای با پسوند خاصه . مثلاً اگه بخوایم فایل PDF جدول تناوبی رو پیدا کنیم ، می تونیم filetype:pdf جدول تناوبی رو جستجو کنیم .
عملگرهای inurl: و intitle: هم به ترتیب برای وجود یه کلمه داخل آدرس URL و عنوان صفحه استفاده میشن . مثلاً جستجوی عبارت inurl:iran صفحاتی رو به ما نشون میده که تو آدرس اونها کلمه iran وجود داره .
حالا اگه بخوایم چند تا کلمه رو با هم داخل آدرس URL و عنوان صفحه جستجو کنیم می تونیم از عملگرهای allinurl: و allintitle: استفاده کنیم . مثلاً جستجوی عبارت allintitle:برنامه پخش ، صفحاتی رو به ما میده که تو عنوان اون صفحات ، کلمه های برنامه و پخش حتماً وجود دارن .
اینها تعدادی از عملگرهای پرکاربردی بودن که استفاده از اونها به ما کمک میکنه تا نتایج جستجو رو محدود تر و دقیق تر کنیم .
یکی از اون کاربردها ، تبدیل واحده . انواع واحدهای طولی ، وزنی ، زمانی و ... رو میشه با استفاده از موتور جستجو به واحدهای دیگه تبدیل کرد . مثلاً 1 Pound in kg به ما میگه که یک پوند معادل چند کیلوگرمه ؟ یا مثلاً با جستجوی عبارت 15 mile in km میتونیم بفهمیم 15 مایل ، چند کیلومتره ؟ فقط باید علامت اختصاری واحدها رو بدونیم .
ساعت نقاط مختلف دنیا رو هم با استفاده از موتورهای جستجو میتونیم بدونیم . کافیه عبارتtime اسم شهر یا کشور رو جستجو کنیم . مثلاً جستجوی عبارت time madinah به ما میگه که الان تو مدینه منوره ساعت چنده ؟
عباسی جستجو می کند time tehran . وقتی نتیجه نمایش داده شد ، عباسی می گوید این هم زمان
به همین شکل ، با جستجوی weather اسم شهر یا کشور ، اطلاعات مختصر و مفیدی از وضع آب و هوایی اون محل رو می بینیم . مثلاً weather shiraz وضع آب و هوایی شیراز تا چند روز آینده رو به ما میگه .
اگرچه شاید کاربردی آنچنانی نداشته باشه ، اما بد نیست بدونید محاسبات ریاضی رو هم با استفاده از موتور جستجو میشه انجام داد . مثلاً می تونیم ببینیم که حاصل عبارت sin(pi/2) + ln e * 3 برابر 4 خواهد بود .