وبسایت شخصی مصطفی مرادی کردی

عمومی - گرافیک - فناوری اطلاعات

هدایت به بالای صفحه

کسب درآمد
فناوری اطلاعات و ارتباطات - سیاسی - اجتماعی - فرهنگی - هنری - عمومی - جالب و خواندنی - ورزشی - افتخارات - تسلیت - بازار - آموزشی

ایمیل : moradikordi@gmail.com
همراه : 09115766189
******************************
آخرین نظرات
  • ۲۰ ارديبهشت ۰۱، ۰۰:۲۱ - شارژ کارتریج در محل ارزان و فروری "سارژ کارتریج در محل ارزان " شارژ کارتریج در محل "
    Have you ever considered writing ...

تقویم شمسی

تقویم

وضعیت آب و هوا

کسب درآمد

۱۰ راه سریع برای افزایش سرعت یک رایانه کند! (بخش دوم)


در نوشته قبلی به راه هایی کوییک یا سریع برای افزایش سرعت رایانه تان پرداختیم. در این نوشته می خواهیم چند مورد دیگر به آن ها اضافه کنیم بلکه چاره کار همه مان باشد!


جستجو برای برنامه های مخرب و تبلیغاتی

ximg_55f26cbc2b43e.png.pagespeed.ic.f8BskvigcQ
در میان انبوهی از امکان ها برای کاهش سرعت رایانه، با بیشترین احتمال سرعت رایانه شما به خاطر یک نرم افزار مخرب به این حال و روز افتاده است! این مورد لزوما توسط یک مخرب ایجاد نشده؛ بلکه ممکن است نرم افزاری باشد که با مرورگر وب شما تبادل کرده و به آن افزونه ها یا نوار های تبلیغاتی می افزاید.
برای ایمنی بیشتری، بهتر است رایانه تان را با یک نرم افزار ضد ویروس اسکن نمایید. علاوه بر نرم افزار های دیگر، نرم افزار Malwarebytes هم می تواند خوب باشد که توانایی بالقوه ای در شناسایی و حذف برنامه های ناخواسته دارد که آن طور که بر می آید، بیشتر نرم افزار های ضد ویروس سعی بر در نظر نگرفتن آن دارند. این برنامه ها به نحوی یواشکی (!) وارد رایانه تان شده و هنگامی که نرم افزار های دیگری نصب می کنید، با آن ها به طور ناخواسته نصب می شوند.
فضای دیسک را افزایش دهید (Free Up)

img_55f26c9ad82c6
اگر درایو سخت شما تقریبا دارد لبریز می شود، به بیچاره حق بدهید خب! در این صورت رایانه شما شاید سرعت رایانه شما به نحو قابل توجهی کاهش یابد. شاید هم شما از رایانه تان به عنوان یک هارد پشتیبان استفاده کنید که در این صورت یا باید یک هارد اکسترنال تهیه کنید یا حجم هاردتان را افزایش دهید. در واقع در این زمینه با دفرگ کردن هم امکان پر کردن فضا های خالی وجود دارد و در این زمینه هم نیاز به نصب هیچ برنامه سوم شخصی ندارید. خیلی شیک و مجلسی از ابزار Disk Cleanup استفاده نمایید که در داخل ویندوز تعبیه شده و می تواند شما را خیلی راهگشا باشد (خیلی ادبی شد نه؟! بی ادبی بی هنریست!).
هارد دیسک تان را دفرگ کنید

img_55f26cdc682a1
در بالا گفتیم و اینجا هم پاپی پرید! این ویژگی که به اسم کار خیلی ساده ولی موثری انجام می دهد، معمولا در ویندوز های مدرن نیاز نمی شود. دفرگ به معنی دِ فراق خودمان است! یعنی تکه های از هم جدا افتاده را به آسانی به یکدیگر متصل می نماید. این ابزار هارد درایو های مکانیکی (معمولی) را به در پشت صحنه دفرگ می کند. در هارد های پر سرعت یا همان SSD ها نیز این شیوه دفرگ های سنتی نیاز نیست که البته این ابزار ورژن های جدید ویندوز آن ها را هم به کفایت بهینه سازی می کند.
البته همانطور که گفته شد نیازی به نگرانی راجع به SSD ها نیست. اما اگر از HDD ها یا همان هارد های معمولی استفاده می کنید، و مخصوصا اگر فایل های زیادی رویشان قرار داده اید (مثلا کپی کردن یک پایگاه داده بسیار سنگین یا انبوهی از گیگابایت های بازی های رایانه ای)، هارد شما چون از پیش چنین اتفاقی رخ نداده، نیاز به دفرگ و مرتب سازی آن ها دارد.  در این وضعیت، شاید مایل باشید، Disk Defragmenter tool را باز نموده و اگر طبق بالا یک نیاز مشاهده می کنید، از آن برای مرتب سازی فایل هایتان استفاده نمایید.
حذف برنامه های اضافه

img_55f26d00e8467.png.pagespeed.ce.m09gjI6ykK
در این بخش چی بگم؟! ماشاءالله اولین کاری که همه ما ها پس از سنگینی رایانه یا تلفن همراه مان انجام میدیم حذف برنامه های اضافه است! بحث بسی سنگین است، فقط در این ویندوز هم مثل ویندوز ۷ و ۸ امکان حذف یا تعمیر نرم افزار ها را دارید. انجام این عمل می تواند سرعت رایانه تان را افزابش دهد؛ زیرا برنامه ها پروسه های پس زمینه، ورودی های خودکار، سرویس های سیستمی، ورودی های منویی زمینه ای و دیگر موارد را شامل می شوند که می توانند به راحتی یک رول پلاک (!) در دیوار فرو بروند! علاوه بر این، می تواند فضای زیادی از حافظه را ذخیره کرده و امنیت سیستمی را نیز بهبود دهد. مثلا اگر از جاوا استفاده نمی کنید، برای چه بر روی سیستم تان نصب است؟!

رایانه تان را ری استارت کنید / ویندوز را دی استارت کنید!

img_55f26d1b13b37

در کنار دیگر موارد که در بالا گفته شد، اگر راه حل ها جواب ندادند، بهترین راه البته پس از ری استارت کردن (!)، دی استارت کردن (یک اصطلاح من دراوردی!) ویندوز می باشد بدین معنا که آن را مجددا نصب نمایید.
البته، اگر ویندوز تان ۸، ۸٫۱ یا ۱۰ هست، نیازی به انجام این موارد که بکاپ و ریستور را شامل می شوند، نیست. بلکه با استفاده از ویژگی Reset Your PC می توانید یک سیستم ویندوزی کاملا نو تحویل بگیرید. این ویژگی درون سازی شده، سیستم شما را باز نصب کرده و نرم افزار های نصب شده و تنظیمات سیستمی را بن کل (!) حذف می نماید.


نتیجه گیری

اگر باز هم با مشکل مواجه شدید، باید بدانید یا از اول همینطور بوده و شما خوب به یاد ندارید و یا این که سیستم تان بالاخره با مشکلی مواجه شده. در هر صورت ما به شما استفاده از هارد های SSD را به جای HDD پیشنهاد می دهیم. هارد هایی که با وجود این که واقعا گران تر هستند اما سرعتی به شما می دهند که شما در رویا نیز به آن فکر نمی کردید! البته توجه داشته باشید مرکز های مهم فرمان رایانه نیز در افزایش سرعت نقش بسیاری دارند. در هر صورت یا یکی بخرید و یا حداقل مطمئن شوید رایانه بعدی تان یک هارد SSD را دارد، بالاخره که سودش به ما می رسد ^ـ^ (الکی!)

۹۵/۰۱/۰۸
مصطفی مرادی کردی

نظرات  (۱)

سایت باحالیه ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی